CGIAR collaborates with the Academy of Scientific Research and Technology to host the “Consultation Workshop: Deep Diving into the Agritech Innovation Ecosystem in Egypt”

  • From
    CGIAR Initiative on Fragility to Resilience in Central and West Asia and North Africa
  • Published on
    14.02.24

Share this to :

Experts in agriculture and innovation convened to engage in an open and inclusive dialogue on developing and deploying agritech solutions in Egypt.

On 7 February 2024 at Cairo, CGIAR Centers – Alliance of Bioversity International and CIAT, ICARDA, IWMI, IFPRI, and supported by the CGIAR Accelerate for Impact Platform (A4IP) – in collaboration with the Academy of Scientific Research and Technology of Egypt (ASRT) and under the auspices of the Ministry of Higher Education and Scientific Research of Egypt (MOHESR), hosted the “Consultation Workshop: Deep Diving into the Agritech Innovation Ecosystem in Egypt.” 

The event was organized in the context of the CGIAR Regional Integrated Initiative ‘Fragility to Resilience in Central and West Asia and North Africa’ (F2R-CWANA), seeking to respond to the region’s climate, environmental, nutrition, and agricultural challenges. Activities are focused on accelerating and scaling innovations and digital tools that can improve the climate resilience of the countries’ agriculture sectors and food value chains.

The workshop was attended by 80 participants representing key ecosystem players, including accelerators, incubators, research centers, universities, agri-food companies, farmer organizations, and start-ups. High-level representatives from the Egyptian government and the Italian Agency for Development and Cooperation attended and actively engaged in the agenda.

The goal was to foster an open dialogue on creating a conducive environment for testing, validating, and deploying solutions that enhance the sustainability, resilience, and efficiency of agriculture in Egypt. “ASRT is playing a significant role in nurturing the environment for research, development, and innovation in agriculture to achieve Egypt’s vision and goals. ASRT’s efforts have supported many initiatives, but there is still much to do”, said Prof. Gina Al-Feki, Acting President of ASRT, in her welcoming speech. “With the commitment of both national and international partners, we are dedicated to finding innovative solutions that benefit everyone. Let’s work hand in hand to turn discussions into actionable recommendations for tangible, real-life solutions.”

 “High-level consultations with partners like Egypt’s Academy of Scientific Research and Technology empower CGIAR to pioneer innovations that address challenges such as soil salinity or climate impacts by driving progress towards sustainable agrisystems,” stated Eng. Aly Abousabaa, CGIAR’s Regional Director of the Central and West Asia and North Africa region and Director General of ICARDA, in his opening speech. 

Further opening remarks included executives of the workshop’s hosting organizations, Dr. Amr Farouk, Acting Vice-President of the Academy of Scientific Research and Technology of Egypt, as well as Gianpiero Menza, Senior Manager, Partnerships and Innovative Finance at CGIAR (Alliance of Bioversity International and CIAT), who said: “Adopting science-based solutions and embracing innovation is not just desirable – it’s imperative. It’s the key to securing a sustainable, healthy, and prosperous future. These innovations offer us the opportunity to support agriculture advancement, enabling us to sustainably produce more nutritious food while minimizing our environmental footprint – reducing energy, water, plastic, and waste.”

 The Consultation Workshop was instrumental in connecting with the Egyptian innovation ecosystem’s stakeholders operating in the agrifood tech space and fostering a conversation about the country’s agribusiness sector, challenges hindering the scale-up of start-ups and new innovations, and opportunities for impactful solutions. In the breakout group segment, participants discussed the role of agritechnology in tackling context-specific challenges and technological limitations in Egypt and the gaps that can be filled by tailored acceleration initiatives. Some of the challenges highlighted by participants included resource accessibility for farmers and entrepreneurs, technological infrastructure in rural farming areas, and the digital literacy preventing farmers from adopting potentially impactful agritech solutions.

The feedback collected will help to identify the key priority areas affecting agriculture and the end users of the technologies to inform the design of the AgriTech4Egypt Innovation Challenge, to be launched in March 2024.

 

 

المجموعة الاستشارية للبحوث الزراعية الدولية تتعاون مع أكاديمية البحث العلمي والتكنولوجيا لاستضافة “ورشة العمل التشاورية: البحث العميق في النظام البيئي للابتكار في مجال التكنولوجيا الزراعية في مصر”

في 7 فبراير 2024 في القاهرة ، استضافت مراكز CGIAR – التحالف الدولي للتنوع البيولوجي و المركز الدولي للزراعة الاستوائية (CIAT) ، IWMI ، IFPRI ، ICARDA ، وبدعم من CGIAR Accelerate for Impact Platform (A4IP) – بالتعاون مع أكاديمية البحث العلمي والتكنولوجيا في مصر (ASRT) وتحت رعاية وزارة التعليم العالي والبحث العلمي في مصر ( استضافت وزارة التعليم العالي والبحث العلمي “ورشة عمل تشاورية: الغوص العميق في النظام البيئي للابتكار في مجال التكنولوجيا الزراعية في مصر”. ، ICARDA ، وبدعم من CGIAR Accelerate for Impact Platform (A4IP) – بالتعاون مع أكاديمية البحث العلمي والتكنولوجيا المصرية (ASRT) وتحت رعاية وزارة التعليم العالي والبحث العلمي المصرية (MOHESR)، استضافت “ورشة العمل التشاورية: الغوص العميق في النظام البيئي للابتكار التكنولوجي الزراعي في مصر” .) – بالتعاون مع أكاديمية البحث العلمي والتكنولوجيا المصرية (ASRT) وتحت رعاية وزارة التعليم العالي والبحث العلمي المصرية (MOHESR)، استضافت “ورشة العمل التشاورية: البحث العميق في النظام البيئي للابتكار في مجال التكنولوجيا الزراعية في مصر”.

تم تنظيم هذا الحدث في سياق المبادرة الإقليمية المتكاملة للمجموعة الاستشارية للبحوث الزراعية الدولية “من الهشاشة إلى القدرة على الصمود في وسط وغرب آسيا وشمال أفريقيا” (F2R-CWANA)، التي تسعى إلى الاستجابة لتحديات المناخ، والتغذية والزراعة التي تؤثر على المنطقة. وتركز الأنشطة على تسريع وتوسيع نطاق الابتكارات والأدوات الرقمية التي يمكن أن تحسن مرونة القطاعات الزراعية وسلاسل القيمة الغذائية في البلدان.

وحضر ورشة العمل 80 مشاركًا، يمثلون الجهات الفاعلة الرئيسية في النظام البيئي للابتكار في مجال التكنولوجيا الزراعية، بما في ذلك المسرعات والحاضنات للمشاريع الناشئة ومراكز البحوث والجامعات وشركات الأغذية الزراعية ومنظمات المزارعين والشركات الناشئة. وحضر ممثلون رفيعو المستوى من الحكومة المصرية والوكالة الإيطالية للتنمية والتعاون و قدّموا مشاركة فعالة في جدول أعمال المؤتمر.

وكان الهدف هو تعزيز حوار مفتوح حول خلق بيئة مواتية لاختبار الحلول التي تعزز استدامة ومرونة وكفاءة الزراعة في مصر والتحقق من صحتها ونشرها. “تلعب أكاديمية البحث العلمي والتكنولوجيا المصرية (ASRT) دورًا مهمًا في تهيئة بيئة البحث والتطوير والابتكار في مجال الزراعة لتحقيق أهداف رؤية مصر، وقد دعمت جهود الأكاديمية العديد من المبادرات، ولكن لا يزال هناك الكثير مما يتعين القيام به”، ذكرت البروفيسورة الدكتورة جينا الفقي ، القائم بأعمال رئيس ASRT، في كلمتها الترحيبية. “بفضل التزام الشركاء الوطنيين والدوليين، نحن ملتزمون بإيجاد حلول مبتكرة تعود بالنفع على الجميع. دعونا نعمل يدًا بيد لتحويل المناقشات إلى توصيات قابلة للتنفيذ من أجل حلول ملموسة وواقعية.”

وصرح المهندس علي أبو سبع، المدير الإقليمي للمجموعة الاستشارية لمنطقة وسط وغرب آسيا وشمال أفريقيا (CWANA)، والمدير العام لإيكاردا في كلمته الافتتاحية بأن “المشاورات رفيعة المستوى مع شركاء مثل أكاديمية البحث العلمي والتكنولوجيا في مصر تمكن المجموعة الاستشارية للبحوث الزراعية الدولية من ريادة الابتكارات التي تعالج تحديات مثل ملوحة التربة أو تأثيرات المناخ من خلال دفع التقدم نحو النظام الزراعي المستدام”.

وتضمنت الكلمات الافتتاحية أيضًا المديرين التنفيذيين للمنظمات المضيفة لورشة العمل، الدكتور عمرو فاروق، القائم بأعمال نائب رئيس أكاديمية البحث العلمي والتكنولوجيا في مصر، بالإضافة إلى جيانبيرو مينزا، المدير الأول للشراكات والتمويل المبتكر في المجموعة الاستشارية للبحوث الزراعية الدولية/التحالف الدولي للتنوع البيولوجي وCIAT، الذي قال: “إن اعتماد الحلول القائمة على العلم وتبني الابتكار ليس أمراً مرغوباً فحسب – بل إنه أمر حتمي. إنه المفتاح لتأمين مستقبل مستدام وصحي ومزدهر. و؟ج\تتيح لنا هذه الابتكارات الفرصة لدعم التقدم الزراعي، مما يمكننا من إنتاج المزيد من الأطعمة المغذية بشكل مستدام مع تقليل بصمتنا البيئية – تقليل الطاقة والمياه والبلاستيك والنفايات.

كان لورشة العمل التشاورية دور فعال في التواصل مع أصحاب المصلحة في منظومة الابتكار المصرية العاملة في مجال تكنولوجيا الأغذية الزراعية وتعزيز المحادثة حول قطاع الأعمال الزراعية في البلاد، والتحديات التي تعيق توسيع نطاق الشركات الناشئة والابتكارات الجديدة، وفرص للحلول المؤثرة.

وفي جلسات التشاور الجماعية، ناقش المشاركون دور التكنولوجيا الزراعية في معالجة التحديات الخاصة بالسياق والقيود التكنولوجية في مصر والفجوات التي يمكن سدها من خلال مبادرات التسريع المصممة خصيصًا. وشملت بعض التحديات التي أكد عليها المشاركون إمكانية وصول المزارعين ورجال الأعمال إلى الموارد، والبنية التحتية التكنولوجية في المناطق الزراعية الريفية، ومحو الأمية الرقمية التي تمنع المزارعين من تبنّي حلول التكنولوجيا الزراعية التي يحتمل أن تكون مؤثرة.

وستساعد التعليقات التي تم جمعها في هذا الحدث في تحديد المجالات ذات الأولوية الرئيسية التي تؤثر على الزراعة والمستخدمين النهائيين للتقنيات لتوجيه تصميم تحدي الابتكار AgriTech4Egypt، المقرر إطلاقه في مارس 2024.

Share this to :